21-01-15

Foodtrends 2015

In het begin van het nieuwe jaar maakt men niet alleen goede voornemens, maar men kijkt uit naar de nieuwe trends. In een weekblad vonden we een aantal foodtrends die we graag eens met een kritisch oog doornemen. Meer groenten en minder vlees is de algemene strekking en dat lijkt positief.

 

1. Gezond en lokaal

‘Wat je van ver haalt is lekker’ is voorbijgestreefd. Voedingsmiddelen worden gemakkelijker op de boerenmarkt gekocht of rechtstreeks bij de producent in de buurt. Boontjes uit Kenia of asperges uit Ecuador is ecologisch onverantwoord. ‘Van boer op bord’ is de nieuwe slogan. De bekende supermarkt Colruyt is begonnen met kleinschalige verkooppunten in te richten in de vorm van een overdekte markt met een zuidelijke sfeer. In Rotterdam is een grote overdekte markthal onlangs geopend. Er is een weg terug naar kwaliteit en versheid. Uiteraard zijn er ook andere tendensen zoals kant-en-klare maaltijden aan huisbezorgd, maar daar zetten we wel flinke vraagtekens achter.

 

2. Delen

Samen koken, samen aan tafel, rond een grote pan of met veel kleine gerechten om te delen is eveneens een nieuwe trend. In Brussel zijn plaatsen voorzien met koelkasten waar mensen hun voedingsoverschotten brengen die door kansarmen gezinnen worden afgehaald. Dat kan ook digitaal. Men begint in te zien dat er te veel verkwist wordt en dat delen een oplossing kan zijn. Hygiëne is hier een belangrijke factor, zeker voor bereid voedsel. Samen tuinieren en/of met andere tuinliefhebbers gewassen uitwisselen zit eveneens in de lift.

 

3. Meer groenten

Dat is een positieve trend die al enkele jaren geleden is begonnen en zich nu echt doorzet. Verse groenten zijn relatief goedkoop, er is een groot aanbod en er zijn veel bereidingen mogelijk. Dat merkt men ook in de restaurants. Groenten lenen zich uitstekend voor rauwkost, trouwens heel het jaar door. Niets gaat boven rauwe voeding omdat de levenskracht duidelijk aanwezig is en de voedingsstoffen ongeschonden zijn. Peulvruchten kan men niet rauw eten, ze zijn giftig. De aardappel dient dringend herwaardeerd te worden als leverancier van een licht verteerbaar zetmeel. Aardappelen zijn te verkiezen boven granen en deegwaren.

 

4. Superfood

Het afgelopen jaar werden we om de oren geslagen met superfood als tarwegras, chiazaad, rauwe cacao en gojibessen. De sachi inchizaden uit Peru worden gesignaleerd als hét superfood van 2015. Mensen die zelf niet nadenken zijn snel in de ban van de commercie en zijn meteen beïnvloed. Alle voedingsmiddelen behoren tot ons supervoedsel in tegenstelling tot voedingsproducten. We hopen dat in 2015 steeds meer mensen het onderscheid kennen tussen voedingsmiddelen en voedingsproducten (verpakt en verwerkt voedsel met de E-nummers).

 

5. Insecten

Het eten van insecten zet zich moeizaam door. Het heeft geen zin om minder vees te eten en dit te vervangen door insecten. Insecten zijn dieren en leveren dierlijk voedsel met bijhorende nadelen. Krekelkroketten en muffins met bloem van meelwormen staat niet snel op het dagelijkse menu. Het is een trend die zich niet doorzet.

 

6. Meer kruidenthee

De belangstelling voor groene thee neemt af omdat de gezondheidsverhaaltjes die er om heen werden geweven, doorgeprikt zijn. Er is geen verschil tussen groene en zwarte thee want ze zijn van dezelfde plant en bevatten dezelfde inhoudsstoffen. Groene thee bevat meer cafeïne dan cola. Er is wel een grote belangstelling ontstaan voor de gezonde, echte kruiden. Een kopje kruidenthee is erg gezond, heel smakelijk en aantrekkelijk terwijl keukenkruiden hun geneeskrachtige werking behouden.

 

7. Alcoholische dranken

Een minder goede tendens is de groeiende belangstelling voor wisky, gin, rum en tonic. Snobisme heeft nog altijd zijn aanhangers. Iets doen wat andere niet doen, wat duur is en waar een ritueel aan verbonden is, slaat gemakkelijk in. Er is geen bezwaar tegen het matig gebruik van genotsmiddelen waartoe ook de alcoholische dranken behoren. De nadelen en gevaren van alcohol zijn goed bekend.

 

8. Stop de verspilling

Maar liefst één derde van het voedsel dat we kopen gooien we weg. ‘No waste’ of ‘geen verspilling’ is het codewoord van 2015. De steeltjes van broccoli, het groen van prei, de pitten van de pompoen hoeven we niet weg te gooien, ze zijn allemaal bruikbaar. Een komkommer mag krom zijn en plekjes op appelen en peren zijn geen nadeel. De consument is de uniforme voedingsmiddelen moe. Tomaten hoeven niet allemaal even groot te zijn en worteltjes niet even lang. Laten we de natuurlijkheid een beetje terugvinden in onze voedingsmiddelen.  

  

Eten voor de televisie is voorbij, terug samen aan tafel en een beetje natafelen is weer in. Er is meer belangstelling voor gezonde voeding, minder toegevoegde suikers, voorzichtig met voedingsproducten met veel E-nummers, matig met gefrituurd voedsel en frisdranken zijn af te raden. We missen in deze trends de belangstelling voor fruit en noten, de beste voedingsmiddelen die er voor de mens zijn. Laten we van 2015 een gezond jaar maken.

15:34 Gepost door Jan Dries in Voeding | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.