24-01-17

GOEDE VOORNEMENS, heel het jaar door

Bij het nieuwe jaar maakt iedereen goede voornemens, maar ze waarmaken is de opdracht. Positief ingestelde mensen beginnen het nieuwe jaar vol goede moed aan goede voornemens. Men is zich ervan bewust dat er in het verleden fouten zijn gemaakt en die herstelt men nu. Pessimisten denken daar anders over, zij vinden het klinkklare onzin omdat het toch niet helpt of dat men te snel opgeeft. Alles hangt af van de instelling en misschien moeten we daarmee beginnen. Heb ik een positieve instelling, geloof ik in mezelf, beschik ik over voldoende doorzettingsvermogen om mijn voornemens uit te voeren? Het idee van goede voornemens maken wordt verkeerd voorgesteld. Zichzelf leren kennen en werken aan de instelling is het beste voornemen bij het begin van een nieuw jaar. Het bijsturen van zijn bewustzijnstoestand is de eerste opgave en dat doen we door even te bezinnen. Stilstaan bij het leven is terugkijken naar het voorbije jaar en de zwakke en sterke punten accepteren. Er wordt te veel gepraat over volhouden en doorzetten, maar dat wijst op zwakheid. Sommigen maken goede voornemens om zaken te veranderen in hun leven terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Voornemens worden dan wensen en het is logisch dat men die niet kan afdwingen. Als veranderingen in het leven worden overwogen gaat men op zoek naar de mogelijkheden om die bij te sturen. Het nieuwe jaar is een startpunt van eerder overwogen voornemens bij een vergevorderd veranderingsproces. De goede voornemens zijn een etappe in een veranderingsproces.

 

Verandering vraagt tijd

Iedereen wil in zijn leven de zaken veranderen die men niet goed vindt of als lastig overkomen. Een nieuwe gewoonte aanleren doet u niet in een te korte tijd. Veranderen is niet gemakkelijk en alles hangt af hoe lang een slechte gewoonte deel uitmaakt van ons leven. We hebben de gewoonte om onze zwakke kanten te minimaliseren of te relativeren als het ons ontbreekt aan de geschikte strategie om te veranderen. De behoefte om te veranderen hangt af van de ernst van de gewoonte. Stoppen met roken, minder alcohol gebruiken, afvallen, meer sporten zijn de meest voorkomende wensen die ieder jaar bij de jaarwisseling worden geuit. Het zijn sterke individuele wensen die op zichzelf gericht zijn. Daar is niets op tegen omdat, als men zelf goed in zijn vel zit, men pas goed kan zijn voor anderen. Toch is het belangrijk dat we voornemens maken die gericht zijn op de partner, het gezin, de samenleving, onze inzet voor een beter milieu, de wereldvrede enz. Verandering vraagt niet alleen tijd maar ook motivatie. Motivatie is de drijfveer tot handelen en komt uit ons zelf, uit ons streven om een doel te bereiken. Het gaat hier om een intrinsieke motivatie, dit in tegenstelling tot de extrinsieke motivatie die vanuit de omgeving komt. We maken deel uit van een omgeving, vandaar de extrinsieke motivatie of de innerlijke behoefte om anderen te helpen, om te delen. Het is deze wisselwerking die ons helpt om door ons veranderingsproces te geraken. Door ons op anderen te richten, ontvangen we veel terug zoals ondersteuning van onze voornemens. We stellen een strategieplan voor.

 

Stap 1. Vooruitdenken

Goede voornemens maken wil zeggen dat men bepaalde zaken in zijn leven gaat veranderen. Dat hoeft niet in het begin van het nieuwe jaar, dat kan heel het jaar door. Als je iets wil veranderen of verbeteren denk er dan eerst eens rustig over na. Ga na in welke mate een slechte gewoonte je leven en dat van je omgeving negatief beïnvloedt. Er zijn meerdere negatieve gewoontes, maar begin met die het meest vervelend zijn. Ga na hoe je dat aanpakt en welke tijd je daarvoor nodig hebt.

 

Stap 2. Mentale voorbereiding

Bij iedere verandering in je leven heb je bepaalde verwachtingen. Zorg dat deze realistisch zijn want anders ben je achteraf ontgoocheld. Omschrijf het probleem en stel een planning op, zoek de nodige informatie op alsook de haalbaarheid van je doel. Misschien is het te hoog gegrepen en volgt er eerst een langere periode van voorbereiding. Bereid je mentaal voor en word je bewust welke wegen je moet bewandelen om het doel te bereiken.

 

Stap 3. Neem rustig uw tijd

Er zijn mensen die van de ene op de andere dag willen veranderen. Dat is gevaarlijk omdat ze het gevaar lopen zich te vergalopperen. Iedere verandering moet haalbaar zijn en moet passen binnen zijn eigen persoonlijkheid. Het tempo waarop men verandert is doorslaggevend. Niet treuzelen, maar ook niet te snel beslissingen nemen. Veranderen is een groeiproces.

 

Stap 4. Zoek steun

Om goede voornemens uit te voeren, kan men best de steun van anderen gebruiken. Zoek binnen het gezin, collega’s of vriendenkring mensen die dezelfde verandering willen doorvoeren. Zo motiveert men elkaar. Het is raadzaam te informeren hoe anderen hun veranderingen hebben doorgevoerd en hoe ze bepaalde obstakels hebben overwonnen. Wil men meer bewegen is het raadzaam om samen met iemand anders te gaan wandelen, fietsen, zwemmen of te sporten.

 

Stap 5. Laat u niet ontgoochelen

Bij ieder veranderingsproces stuit men op onverwachte en onvoorziene problemen. Probeer altijd positief te blijven en ga er vanuit dat problemen er zijn om opgelost te worden. Laat de moed niet meteen zakken, neem het weer op en ga verder. Ga na waarom zich dit probleem heeft voorgedaan, misschien heb je het tempo opgedreven of waren de verwachtingen te groot. Als het eens een dag tegenzit is dit geen reden om te wanhopen. Iedere dag is een nieuw begin.

 

Ieder mens draagt het lot van zijn leven voor een groot deel in eigen handen. Je maakt van uw leven wat je er zelf van wenst te maken, maar je mag niet wensen wat niet kan. Onze persoonlijkheid, onze constitutie en onze uiterlijke kenmerken en eigenschappen worden voor een groot deel door onze genen bepaald. Indien we introvert zijn ingesteld hebben we de neiging alles voor onszelf te houden en onze gevoelens zo weinig mogelijk te uiten. Indien we ons daar bewust van zijn, kunnen we door onze eigen inzet veel verbeteren. We zullen nooit extravert worden, maar we zullen gemakkelijker door het leven gaan door minimale veranderingen door te voeren. Heel het jaar door en heel ons leven lang zullen we goede voornemens maken en proberen deze zoveel mogelijk uit te voeren.

15:52 Gepost door Jan Dries in Gezondheid | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-01-17

Misleidende informatie omdat de consument kritisch wordt

Onze huidige samenleving bevindt zich in een diepe en uitzichtloze crisis. De problemen stapelen zich op en zijn onoverzichtelijk terwijl de remedies die politici en wetenschappers bedenken slechts pleisters zijn op een houten been. De kern van het probleem is de totale commercialisering en de consequenties voor het milieu en de gezondheid die daarmee verbonden zijn. Alles wat u ziet, hoort of leest wordt gedragen door een gemaskeerde commerciële boodschap. De producenten bepalen het koopgedrag, de levensstijl en de manier van denken. Er is steeds minder ruimte voor vrijheid van denken. In dit digitaal tijdperk worden we op een onzichtbare, maar geraffineerde wijze bespioneerd en worden individuele behoeften, bepaalde voorkeuren voor producten of diensten, hoe we onze vrije tijd doorbrengen, de samenstelling van het gezin of onze financiële mogelijkheden in databanken opgeslagen. Potentiële klanten worden met commerciële boodschappen gebombardeerd of men brengt nieuwe producten of diensten op de markt. Een gezondheidsartikel in een onschuldig tijdschrift of in een krant wordt geflankeerd door een opvallende advertentie voor een of ander zogenaamd gezondheidsproduct.

Het valt ons op dat ontzettend veel consumenten in opstand komen tegen de voedingsindustrie. Hun kritische houding werpt resultaten af. Neem bijvoorbeeld de strijd tegen toegevoegde suikers. De laatste tien jaar is de wereld wakker geschud door het massaal gebruik van industriële suikers, tot 50 kg per persoon, per jaar. De voedingsfabrikanten hebben gemeend dat te kunnen oplossen door suiker geheel of gedeeltelijk te vervangen door zoetstoffen. De smaak van zoetstoffen is anders en minder begeerd, ze zijn niet altijd onschuldig en bovendien stelt men vast dat ze het risico op diabetes verhogen. Onze hersenen reageren alleen op de zoete smaak, maar ze kennen niet het onderscheid tussen suiker en zoetstoffen. Bij een zoete prikkel wordt de pancreas in werking gezet om door middel van insuline de bloedsuikerspiegel te normaliseren. Zoetstoffen ontregelen de bloedsuikerspiegel en verhogen daardoor het risico op diabetes. Dit zijn drie ernstige bezwaren tegen het gebruik van alle zoetstoffen.

De voedingsindustrie heeft nog weinig alternatieven aan te bieden en daarom heeft men een nieuwe strategie bedacht. Via de populaire media zoals kranten, tijdschriften, radio en tv worden er boodschappen op de consument overgedragen met als enig doel verwarring te zaaien. Zo kan men overal lezen dat natuurlijke suikers niet bestaan en dat er geen enkel verschil is tussen de suiker uit een appel of banaan en de industriële suiker die aan een voedingsproduct of frisdrank wordt toegevoegd. Wat een dwaasheid! Theoretisch klopt het min of meer omdat de suiker die men uit de suikerbiet of het suikerriet isoleert, niet van samenstelling verandert. Toch is er een essentieel verschil omdat de omstandigheden waarin de suiker zich bevindt totaal anders zijn. Een appel bevat 10% en een banaan 23% suikers, maar maken deel uit van een levend organisme en zijn omringd door water, vitaminen, mineralen, ruwe vezels en nog vele andere stoffen. Als ik een appel eet, eet ik veel meer dan suikers alleen. Een appel is een levendige structuur met een natuurlijke samenstelling en is niet vergelijkbaar met een voedingsproduct dat in de fabriek is samengesteld en waaraan geïsoleerde suikers zijn toegevoegd. Geïsoleerde suikers bevatten alleen suikers in een ver doorgevoerde verwerkte toestand. Natuurlijk kennen de wetenschappers, voedingsdeskundigen en voedingsproducenten het verschil tussen natuurlijke suikers en geïsoleerde suikers, maar uit financieel belang blijven ze deze vreselijke leugen in stand houden.

Zo wordt er gezegd en geschreven dat er geen verschil is tussen een glas vers geperst vruchtensap en het industriële vruchtensap dat uit concentraat is bereid en in flesjes of blikjes te koop wordt aangeboden. Het begrip ‘vers’ is bij voedingswetenschappers een niet gebruikelijk begrip. Dr. Marleen Finouls is wetenschapper en bestudeert met haar team allerlei onderzoeken en bepaalt wat waar en niet waar is. Zij publiceert wekelijks in een krant haar absolute waarheid. Zo beweert zij dat honing even gezond of ongezond is als gewone suiker. Het maakt volgens haar niet uit of u een lepeltje honing of witte suiker in uw kruidenthee doet. Waar gaan we met dergelijke onzin naar toe? Men hoeft geen wetenschapper te zijn om vast te stellen dat honing uitzonderlijke gezonde kwaliteiten bevat. Bijen zijn gevoelig voor milieuvervuiling en halen hun nectar alleen uit ongerepte bloemen en bloesems. In haar korte en intense leven levert één werkbij slechts 7 gram honing die zij met zoveel liefde heeft bereid.

In het tijdschrift EOS, maandblad over wetenschap, werd een kort artikel besproken van de Universiteit van Texas (VS) onder de rubriek ‘neurologie’ met als titel: ‘Nicotine is goed voor het brein’. Er staat te lezen dat nicotine de hersenen beschermt tegen veroudering en een rol speelt bij het voorkomen van de ziekte van Parkinson en Alzheimer. De auteur van het artikel (FvB) zegt: ‘Roken is gevaarlijk, maar ….’ en dat is nu precies een gevaarlijke zinsconstructie. Het gevaar wordt met één pennentrek gerelativeerd. Natuurlijk hebben rokers minder kans om aan de ouderdomsziekten Parkinson of Alzheimer te overlijden want ze gaan vroeger dood. Een ernstig onderzoek toont aan dat nicotine bij het roken van een pakje per dag op een jaar tijd kan leiden tot 150 mutaties in elke longcel.

Het is te begrijpen dat de consument met dergelijke schaamteloze onzin in de war geraakt en niet meer weet wat kan en niet kan. Als de voedingsindustrie wetenschappers voor hun kar spant, wijst dit erop dat de kritische houding van de consument wel degelijk invloed heeft. Alleen de consument kan voor verandering zorgen. Als men morgen de flessen cola, de lightproducten en al wat zoetstoffen en voedingsadditieven bevat in de rekken laat staan, worden ze niet meer geproduceerd. De consument moet zich bewust worden van zijn enorme mogelijkheden. In deze veranderende wereld brengen wij onze boodschap: eet zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen en beperk het gebruik van voedingsproducten. Geef het goede voorbeeld want alleen dan komt uw boodschap geloofwaardig over.

17:13 Gepost door Jan Dries in Gezondheid | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |