23-07-14

Sporten kan dodelijk zijn!

Ieder jaar nemen meer dan veertigduizend mensen deel aan de stadsloop, 20 km dwars door Brussel en bijna ieder jaar valt er een dode. Dit jaar stierf een jonge journalist van de krant Le Soir op zijn achtentwintigste levensjaar, verleden jaar een man van drie en vijftig en het jaar voordien een jongen van negentien. In de eerdere edities vielen er ook al doden. Dit jaar werden 35 lopers naar het ziekenhuis afgevoerd en vele honderden werden ter plaatse verzorgd door de aanwezige hulpdiensten. Sporten kan dus dodelijk zijn. Volgens de commentaren in kranten en tijdschriften zijn er twee mogelijke oorzaken, een verborgen hartfalen of onvoldoende getraind. Sommige cardiologen pleiten voor een hartscreening, maar volgens sportmedici kunnen dergelijke drama’s daardoor niet altijd voorkomen worden. Volgens de Hoge Gezondheidsraad ontbreken de bewijzen voor het nut van zo’n massale screening van hartafwijkingen die voorbeschikken tot plotse dood. Sportliefhebbers houden het er bij dat een plots overlijden tijdens het sporten extreem zeldzaam blijft. In de V.S schat men dat er jaarlijks zo’n 150 jonge atleten tijdens de sport plotseling overlijden. Volgens de statistieken valt er ongeveer 1 dode per 40.000 marathonlopers en 2 doden bij een halve marathon. Men troost zich door er op te wijzen dat er jaarlijks 14.000 jongeren onder de 21 jaar bij ongevallen omkomen, maar een dergelijke vergelijking gaat niet op.

Er zijn zeker een aantal factoren waarmee men rekening moet houden als men deelneemt aan dergelijke loopevenementen. Een goede voorbereiding is het allerbelangrijkste, want ongetraind aan de start verschijnen, te warm gekleed zijn of onvoldoende drinken onderweg zijn bekende fouten. Een loopevenement in de stad is om problemen vragen. Brussel is het middelpunt van Europa waar iedere dag ontzettend veel auto’s de lucht vervuilen. Over de grote ring rond Brussel rijden dagelijks duizenden vrachtwagens met hun afschuwelijke uitstoot. Vlak in de buurt is er de luchthaven van Zaventem die een belangrijke bijdrage levert aan de vervuilde lucht terwijl rond de rand van Brussel heel wat bedrijvend gevestigd zijn. Brussel, en dat geldt voor alle steden, is een te risicovolle plek om een loopevenement te organiseren. Doe dat liever in de Ardennen, in de Limburgse bossen of aan zee.

De kern van het probleem is dat men er van overtuigd is dat extreme lichaamsbeweging gezond is, maar dat is niet zo. Te veel sportievelingen lopen tegen hun eigen limieten aan en dat is niet zonder risico’s. De mens is van nature een beweeglijk wezen, denk vooral aan kinderen en aan speelpleinen waar alle toestellen op beweging zijn afgestemd. Bewegen is gezond, maar er zijn regels. Tijdens een stresstoestand kent de mens een vluchtreactie en zet het op een lopen om het dreigend gevaar te voorkomen. Dat is de enige situatie waarin de mens van nature zich snel beweegt en dan nog gedurende een vrij korte tijd. Volgens sportmedici verlaagt men de hartslag door intensief te sporten waardoor het hart deze extreme inspanningen aan kan. Bij dergelijke sportprestaties ligt het accent op het resultaat en niet op het bevorderen van de gezondheid, integendeel, de gezondheid wordt vaak opgeofferd aan de prestaties. De slogan bewegen is gezond wordt te vaak verkeerd geïnterpreteerd. Beroepssporters verdienen er erg veel geld mee, maar zijn op hun dertigste afgeschreven. Mensen die sport beoefenen omdat ze prestatiegericht zijn en om een bijdrage aan hun gezondheid te leveren, mogen zich niet richten op beroepssporters en ze zeker niet imiteren.

Bewegen op basis van matig-intensieve inspanningen is gezond en erg aan te bevelen. Een belangrijke factor is de continuïteit, door dagelijks te bewegen houden we de spieren soepel, verhogen we de doorbloeding, versterken we de ademhaling, transpireren we beter, werken de gewrichten soepel en stimuleren we de peristaltiek van de darmen, wat zorgt voor een regelmatige en volledige ontlasting. Tijdens het bewegen verbranden we voldoende calorieën en scheiden we overtollige gifstoffen uit o.a. door extra te transpireren en intensief te ademen. Niet de intensiteit, maar de continuïteit is doorslaggevend. Bij onregelmatige beweging kost het telkens extra inspanningen om het vastgelopen lichaam weer los te krijgen. Mensen die niet of nauwelijks bewegen, lopen een groot risico op allerlei lichamelijke klachten. Bij het ouder worden neemt de belangstelling voor beweging vaak af terwijl juist in deze levensfase beweging belangrijk is. Mensen die niet bewegen hebben meer kans vroegtijdig te sterven. Het aantal ‘zit-doden’ zoals ze worden genoemd, neemt van jaar tot jaar toe. Bij het verzwakken van de mobiliteit neemt het sociaal contact sterk af omdat veel ouderen er tegen opzien zich te verplaatsen om gezelschap op te zoeken. Zo ontstaat vereenzaming en werkt men depressiviteit in de hand.

Iedere vorm van bewegen is aan te bevelen. De voorkeur wordt meestal individueel bepaald. Fitness in een fitnesscentrum is zeker geen ideale vorm van bewegen. De oefenprogramma’s zijn vaak prestatiegericht waardoor de grens steeds verhoogd wordt en men gemakkelijk zijn fysiek vermogen overschrijdt. Het slikken van allerlei middelen om meer spiermassa te vormen of het uithoudingsvermogen te verhogen zijn niet bevorderend voor de gezondheid. Men oefent meestal met een hele groep in een zelfde lokaal aan toestellen waardoor zowel het overtollige zweet als de intense uitademing voor luchtvervuiling zorgt ondanks de voorziene afzuigsystemen. De meest natuurlijke vorm van bewegen is wandelen, dat doet men in de buitenlucht en meestal in een aantrekkelijke natuurlijke omgeving. Tijdens het wandelen zal men niet gemakkelijk zijn limieten overtreden, behalve bij te lange en te intense wandelingen in te moeilijke omstandigheden zoals bij bergwandelingen. Beweging zal men zoveel mogelijk in het leven integreren, het moet er gewoon deel van uitmaken en behoort tot de basisfuncties van het leven zoals eten en slapen. Men mag trots zijn als men al 10 of 15 marathons in zijn leven heeft gelopen of ieder jaar deelneemt aan een van de grote loopevenementen, maar gezond is dat niet. Hou het liever bij dagelijkse bewegingen binnen mensenmaat.

Bent u op zoek naar een opleiding in de complementaire zorg, wilt u meer weten over voeding, kruiden, gezondheid of persoonlijkheid, surf dan naar www.europeseacademie.be

20:13 Gepost door Jan Dries in Bewegingstherapie, Gezondheid | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-08-13

NORDIC WALKING, Een doeltreffende bewegingstherapie

In een natuurgeneeskundige praktijk wordt altijd gevraagd naar het bewegingspatroon van de patiënt. Beweging is belangrijk omdat daardoor via het spierstelsel, de ademhaling en de bloeddoorstroming het hele organisme wordt geactiveerd. Bloed voert warmte, zuurstof en voedsel aan en voert gifstoffen af. De werking van de dikke darm is afhankelijk van de lichamelijke beweging. Wie beweegt, denkt minder, ontspant zijn geest en is beter bestand tegen stress. Nordic Walking, hierna N.W, is wandelen met aangepaste stokken en een vorm van bewegingstherapie waarbij 400 spieren worden gebruikt.

Wie op zoek is naar gezondheid moet beseffen dat zijn eigen bijdrage een doorslaggevende rol speelt. Dat wordt te vaak vergeten omdat de patiënt te veel van zijn arts of therapeut verwacht of van het aanbevolen middel. Hippocrates leert ons dat de geneeskracht in ieder levend wezen aanwezig is en dat het de bedoeling is van iedere therapie de zelfgenezende kracht te stimuleren. Het belang van beweging is in de strijd tegen zwaarlijvigheid overgenomen door de reguliere gezondheidszorg. Het gebrek aan beweging remt onvermijdelijk de vitaliteit af. Op elke hoek van de straat vindt men tegenwoordig een fitnesscentrum waar op allerlei toestellen de spieren worden geoefend, maar ook vaak gepijnigd. Allerlei vormen van beweging- en danstechnieken moeten de overtollige kilo’s doen verdwijnen en een slanke lijn garanderen. Fietsen heeft nog nooit zoveel belangstelling gekend. Lopen, joggen en snel wandelen zijn maar enkele voorbeelden waaruit men een keuze kan maken. Er is ongetwijfeld een overaanbod aan bewegingsmogelijkheden. Of al deze vormen van beweging op de juiste manier worden beoefend en een bijdrage leveren aan de gezondheid kan betwijfeld worden. Bewegen is een modetrend geworden en is flink gecommercialiseerd.

N.W mag op het eerste gezicht het zoveelste modeverschijnsel lijken in de wereld van beweging en fitness, toch werd hier een uitzonderlijke bewegingstechniek ontwikkeld. De wandelaar gebruikt twee stokken die op skistokken lijken. Hij duwt zich met deze stokken ritmisch voort volgens een vast coördinatiesysteem. Het wandelen kost hierdoor minder moeite terwijl de snelheid van het wandelen en de afgelegde afstand worden verhoogd. Met minder lichamelijke inspanning wandelt men sneller en langer. N.W wordt zowel op vlak terrein als in de bergen toegepast.

N.W is toevallig ontstaan in Finland als trainingsmethode voor langlaufen tijdens de zomer. Om in de winter goed getraind te zijn, ging men in de zomer oefenen zonder sneeuw. Ook bergwandelaars gebruikten wandelstokken als hulpmiddel tijdens hun moeilijke wandeltochten. Vanuit deze achtergrond is in het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw N.W ontstaan. Het grootste succes werd geboekt in Zuid-Tirol, het paradijs voor bergwandelaars. Daar maakt zeker 80 procent van de wandelaars gebruik van N.W. In 1992 en 1993 verschenen de eerste studies over het uithoudingsver-mogen. In 1997 stelt een Fins bedrijf de uit carbon vervaardigde uiterst lichte stokken voor. Duitsland telt dan 2.000 wandelaars. In 2002 groeit dit aantal uit tot 50.000, een jaar later telt men er 750.000 en op dit ogenblik zijn het er meer dan 5 miljoen. In Finland, het geboorteland van de N.W, zou 1/3 van de bevolking regelmatig met stokken wandelen.

Dit grote succes is zeker niet te wijten aan de publiciteit, want in de grond heeft men niet meer nodig dan een paar verstelbare stokken. Onderzoek heeft uitgewezen dat door op deze manier te wandelen ongeveer 400 spieren worden gebruikt, niet alleen de beenspieren, maar vooral de spieren van het bovenlichaam. Bij N.W ontlast men heup-, knie- en voetgewrichten en wordt er minder druk op de wervelkolom uitgeoefend. Omdat zoveel spieren bij het wandelen zijn betrokken, ontstaat er een sterk verbeterde bloeddoorstroming alsook een normalisering van de bloeddruk, activering van de lymfevaten en de bloedbanen. De zuurstofopname wordt er door verhoogd, de spieren nemen meer zuurstof op en het bloed geraakt sneller verzadigd. Ook de longcapaciteit wordt er door vergroot. Uiteraard heeft een dergelijke ingrijpende beweging een gunstige invloed op de stofwisseling. Er ontstaat een grotere verbranding van calorieën, de cholesterolspiegel en bloedvetten worden er door verlaagd. Er ontstaat een verhoging van de musculaire enzymen en een regulatie van de hormonen. Bewegen in de natuur werkt ontspannend, fysieke inspanning belet het denken met een gunstige afbouw van adrenaline en noradrenaline tot gevolg.

Deze veelzijdige en positieve invloeden op lichaam en geest hebben ongetwijfeld een therapeutische werking. Na een algemeen gevoel van welbehagen en globale ondersteuning van de gezondheid zijn er talrijke indicaties waar N.W als bewegingstherapie kan aanbevolen worden. We bespreken de belangrijkste.

  • Spierspanningen: vooral spierspanningen in nek- en schoudergebied, schedelrand en schedel. Deze spierspanningen veroorzaken gemakkelijk spanningshoofdpijn.
  • Aanhechtingspunten van de spieren: dit zijn bij overbelasting of bij stress gebieden die vaak pijnlijk zijn. N.W kan dit voorkomen of verbeteren.
  • Lichaamshouding: door N.W toe te passen krijgt men een betere lichaamshouding en beweegt men stabieler. Voor patiënten met een onzekere stap is N.W aan te bevelen.
  • Artrose: slecht functionerende gewrichten door onvoldoende doorbloeding en verstoring in de kalkstofwisseling worden door N.W soepeler.
  • Revalidatie: na een heupoperatie of andere ingreep kan revalidatie goed gecombineerd worden met N.W.
  • Hart- en vaatziekten: cardiologen hechten veel belang aan beheerste beweging en daarvoor is N.W uiterst geschikt. Er worden geen zware inspanningen geleverd, integendeel, de stokken verlichten de inspanningen.
  • Ademhalingsproblemen: of het nu om astma, bronchitis of longaandoeningen gaat, wandelen in open lucht is altijd aan te bevelen.
  • Stofwisselingsziekte: N.W is een positieve impuls bij suikerziekte, maar kent ook een gunstige invloed bij andere stofwisselingsproblemen zoals onregelmatige bloedsuikerspiegel, problemen met de vetstofwisseling, kalkstofwisseling enz.
  • Verzuring: het lichaam is bij de meeste mensen licht tot zwaar verzuurd. Beweging helpt het lichaam ontzuren.
  •  Fibromyalgie: de spieren zijn bij deze patiënt aangetast waardoor de minste inspanning pijn veroorzaakt. Gewoon wandelen vraagt te veel inspanning, vandaar dat N.W beter geschikt is. Men wandelt volgens eigen ritme en bouwt de spierbewegingen weer langzaam op.
  • Osteoporose: gebrek aan beweging heeft een ongunstige invloed op de kalkhuishouding en de vorming van de botten. Wie aan osteoporose lijdt moet voorzichtig zijn bij het beoefenen van sport omdat de geringste val voor breuken kan zorgen. Bij N.W steunt men op beide stokken en is wandelen veel veiliger.
  • Vitaal ouder worden: N.W is geschikt voor mensen met een flinke leeftijd. Wandelen met stokken biedt grote zekerheid en een goede ondersteuning.

De efficiëntie van N.W is wetenschappelijk onderzocht. Een studie uitgevoerd door het Cooper Instituut in de VS heeft aangetoond dat zowel het energie- als het zuurstofverbruik 20% hoger ligt dan bij de gewone wandelmethode met hetzelfde tempo en dezelfde afstand. Met minder moeite verbrandt men meer calorieën en is er een hoger verbruik van zuurstof waardoor via de ademhaling meer zuurstof wordt uitgeademd.

Aan de Technische Universiteit München werd aangetoond dat N.W naast de hier al beschreven voordelen leidt tot ontlasting van de gewrichten en de wervelkolom. Dr. Ernst Jacob heeft zich gespecialiseerd in sportgeneeskunde en beweert dat N.W zeer geschikt is voor oudere mensen, bij revalidatie, fibromyalgie en osteoporose. N.W is ongetwijfeld een uitstekende bewegingstherapie met een ruim werkingsspectrum.

Het gaat hier om een vrij eenvoudige techniek. Toch wordt aangeraden dat N.W onder de leiding van een monitor of trainer wordt aangeleerd. Het is vooral de juiste coördinatie die doorslaggevend is en daar hebben veel mensen het bij aanvang niet gemakkelijk mee. De rechtervoet wordt afgestemd op de linker stok en omgekeerd. De beoefenaar bouwt hiermee een vast wandelritme op en spaart op deze manier veel energie uit.

Blog: In samenwerking met www.europeseacademie.be, www.natuurgeneeskundigen.been natuur-en-gezondheid.skynetblogs.be

 

09:54 Gepost door Jan Dries in Bewegingstherapie, Gezondheid | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-04-07

Nordic Walking

nw2
Een doeltreffende bewegingstherapie
In een natuurgeneeskundige praktijk wordt altijd gevraagd naar het bewegingspatroon van de patiënt. Beweging is belangrijk omdat daardoor via het spierstelsel, de ademhaling en de bloeddoorstroming het hele organisme wordt geactiveerd.  Bloed voert warmte, zuurstof en voedsel aan en voert gifstoffen af. De werking van de dikke darm is afhankelijk van de lichamelijke beweging. Wie beweegt, denkt minder, ontspant zijn geest en is beter bestand tegen stress. Nordic Walking, wandelen met aangepaste stokken, is een nieuwe vorm van bewegingstherapie waarbij 400 spieren worden gebruikt.

 

Wie op zoek is naar gezondheid moet beseffen dat zijn eigen bijdrage een doorslaggevende rol speelt. Dat wordt te vaak vergeten omdat de patiënt te veel van zijn arts of therapeut verwacht of van het aanbevolen middel. Hippocrates leert ons dat de geneeskracht in ieder levend wezen aanwezig is en dat het de bedoeling is van iedere therapie de zelfgenezende kracht te stimuleren. Het belang van beweging is in de strijd tegen zwaarlijvigheid overgenomen door de reguliere gezondheidszorg. Het gebrek aan beweging remt onvermijdelijk de vitaliteit af. Op elke hoek van de straat vindt men tegenwoordig een fitnesscentrum waar op allerlei toestellen de spieren worden geoefend, maar ook vaak gepijnigd. Allerlei vormen van beweging- en danstechnieken moeten de overtollige kilo’s doen verdwijnen en een slanke lijn garanderen. Fietsen heeft nog nooit zoveel belangstelling gekend.  Lopen, joggen en snel wandelen zijn maar enkele voorbeelden waaruit men een keuze kan maken. Er is ongetwijfeld een overaanbod aan bewegingsmogelijkheden. Of al deze vormen van beweging op de juiste manier worden beoefend en een bijdrage leveren aan de gezondheid kan betwijfeld worden. Bewegen is een modetrend geworden en is flink gecommercialiseerd.

 

Nordic Walking mag op het eerste gezicht het zoveelste modeverschijnsel lijken in de wereld van beweging en fitness, toch werd hier een uitzonderlijke bewegingstechniek ontwikkeld. De wandelaar gebruikt twee stokken die op skistokken lijken. Hij duwt zich met deze stokken ritmisch voort volgens een vaste coördinatiesysteem. Het wandelen kost hierdoor minder moeite terwijl de snelheid van het wandelen en de afgelegde afstand verhogen. Met minder lichamelijke inspanning wandelt men sneller en langer.  NW wordt zowel op vlak terrein als in de bergen toegepast.

 

Nordic Walking (NW) is toevallig ontstaan in Finland als trainingsmethode voor langlaufen tijdens de zomer. Om in de winter goed getraind te zijn, ging men in de zomer oefenen zonder sneeuw. Ook bergwandelaars gebruikten wandelstokken als hulpmiddel tijdens hun moeilijke wandeltochten. Vanuit deze achtergrond is in het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw NW ontstaan. Het grootste succes werd geboekt in Zuid Tirool, het paradijs voor bergwandelaars. Daar maakt zeker 80 procent van de wandelaars gebruik van NW. In 1992 en 1993 verschenen de eerste studies over het uithoudingsvermogen. In 1997 stelt een Fins bedrijf de uit carbon vervaardigde uiterst lichte stokken voor. Duitsland telt dan 2000  wandelaars. In 2002 groeit dit aantal uit tot 50 000, een jaar later telt men er 750 000 en op dit ogenblik zijn het er meer dan 5 miljoen. In Finland, het geboorteland van de NW, zou 1/3 van de bevolking regelmatig met stokken wandelen.

 

Dit grote succes is zeker niet te wijten aan de publiciteit, want in de grond heeft men niet meer nodig dan een paar verstelbare stokken. Onderzoek heeft uitgewezen dat door op deze manier te wandelen ongeveer 400 spieren worden gebruikt, en niet alleen de beenspieren maar vooral de spieren van het bovenlichaam.  Bij NW ontlast men heup-, knie- en voetgewrichten en wordt er minder druk uitgeoefend op de wervelkolom. Omdat zoveel spieren bij het wandelen zijn betrokken, ontstaat er een sterk verbeterde bloeddoorstroming alsook een normalisering van de bloeddruk,  activering van de lymfevaten en de bloedbanen. De zuurstofopname wordt er door verhoogd, de spieren nemen meer zuurstof op en het bloed geraakt sneller verzadigd. Ook de longcapaciteit wordt er door vergroot. Uiteraard heeft een dergelijke ingrijpende beweging een gunstige invloed op de stofwisseling. Er ontstaat een grotere verbranding van calorieën, de cholesterolspiegel en bloedvetten worden er door verlaagd. Er ontstaat een verhoging van de musculaire enzymen en een regulatie van de hormonen.  Bewegen in de natuur werkt ontspannend, fysieke inspanning belet het denken met een gunstige afbouw van adrenaline en noradrenaline tot gevolg.

 

Deze veelzijdige en positieve invloeden op lichaam en geest hebben ongetwijfeld een therapeutische werking. Na een algemeen gevoel van welbehagen en globale ondersteuning van de gezondheid zijn er talrijke indicaties waar NW als bewegingstherapie kan aanbevolen worden. We bespreken de belangrijkste.

 

  •     Spierspanningen: vooral spierspanningen in nek- en schoudergebied, schedelrand en schedel. Deze spierspanningen veroorzaken gemakkelijk spanningshoofdpijn.
  •      Aanhechtingspunten van de spieren : dit zijn bij overbelasting of bij stress gebieden die vaak pijnlijk zijn. NW gaat dit kunnen voorkomen of verbeteren.
  •     Lichaamshouding: door NW toe te passen krijgt men een betere lichaamshouding en beweegt men stabieler. Voor patiënten met een onzekere stap is NW aan te bevelen.
  •      Artrose: slecht functionerende gewrichten door onvoldoende doorbloeding en verstoring in de kalkstofwisseling worden door NW soepeler.
  •      Revalidatie: na een heupoperatie of andere ingreep kan revalidatie goed gecombineerd worden met NW.
  •     Hart- en vaatziekten: cardiologen hechten veel belang aan beheerste beweging en daarvoor is NW uiterst geschikt. Er worden geen zware inspanningen geleverd, integendeel, de stokken verlichten de inspanningen.
  •     Ademhalingsproblemen: of het nu om astma, bronchitis of longaan-doeningen gaat, wandelen in open lucht is altijd aan te bevelen.
  •      Stofwisselingsziekte: NW is een positieve impuls bij suikerziekte, maar kent ook een gunstige invloed bij andere stofwisselingsproblemen zoals onregelmatige bloedsuikerspiegel, problemen met de vetstofwisseling, kalkstofwisseling enz.
  •      Verzuring: het lichaam is bij de waardoor meeste mensen licht tot zwaar verzuurd. Beweging helpt het lichaam ontzuren.
  •      Fibromyalgie: de spieren zijn bij deze patiënt aangetast de minste inspanning pijn veroorzaakt. Gewoon wandelen vraagt te veel inspanning, vandaar dat NW beter geschikt is. Men wandelt volgens eigen ritme en bouwt de spierbewegingen weer langzaam op.
  •      Osteoporose: gebrek aan beweging heeft een ongunstige invloed op de kalkhuishouding en de vorming van de botten. Wie aan osteoporose lijdt moet voorzichtig zijn bij het beoefenen van sport omdat de geringste val voor breuken kan zorgen. Bij NW steunt men op beide stokken en is wandelen veel veiliger.
  •      Vitaal ouder worden: NW is geschikt voor mensen met een flinke leeftijd. Wandelen met stokken biedt grote zekerheid en een goede ondersteuning.

 

De efficiëntie van NW is wetenschappelijk onderzocht. Een studie uitgevoerd door het Cooper Instituut in de VS heeft aangetoond dat zowel het energie- als het zuurstofverbruik 20% hoger ligt dan bij de gewone wandelmethode met hetzelfde tempo en dezelfde afstand, met minder moeite verbrandt men meer calorieën en is er een hoger verbruik van zuurstof waardoor via de ademhaling meer zuurstof wordt uitgeademd.

 

Aan de Technische Universiteit München werd aangetoond dat NW naast de hier al beschreven voordelen leidt tot ontlasting van de gewrichten en de wervelkolom. Dr. Ernst Jacob heeft zich gespecialiseerd in sportgeneeskunde en beweert dat NW zeer geschikt is voor oudere mensen, bij revalidatie, fibromyalgie en osteoporose. NW is ongetwijfeld een uitstekende bewegingstherapie met een ruim werkingsspectrum.

 

Het gaat hier om een vrij eenvoudige techniek.  Toch wordt aangeraden dat NW onder de leiding van een monitor of trainer wordt aangeleerd. Het is vooral de juiste coördinatie die doorslaggevend is en daar hebben veel mensen het bij de aanvang niet gemakkelijk mee. De rechter voet wordt afgestemd op de linker stok en omgekeerd. De beoefenaar bouwt hiermee een vast wandelritme op en spaart op deze manier veel energie uit.

16:45 Gepost door Jan Dries in Bewegingstherapie | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gezondheid, sport, therapie |  Facebook |